|

HISTORIE DESKOVÝCH HER ANEB NÁVRAT DOBY ANALOGOVÉ

Hw2356 Deskove Hry

Pamatujete si, jaké společenské hry jste hráli ve svém dětství? Pro mě to byly Dostihy a sázky, pexeso, kostky a Prší. Narodil jsem se v roce 1983, a aniž bych to tehdy tušil, tak zmiňované “hry” se staly základním kamenem mého dlouholetého koníčku – sbírání deskovek.

Nedávno jsem se ohlédl časem zpátky, až do předrevolučních let, a došlo mi, jak velkou proměnou celý tenhle byznys během pár desítek roků vlastně prošel. A tak jsem se rozhodl sesumírovat to, na co si pamatuji, do několika snad poučných, ale spíše hlavně nostalgických odstavců. Náš příběh začíná v nelehkých časech, které můžeme právem označovat jako…

DOBA TEMNA

Ne, že by u nás za socíku nebyla žádná fantazie, ale autoři byli limitováni ideologií, která prostupovala skrz naskrz všemi vrstvami společnosti. Vlastnictví soukromého majetku nebo propagace myšlenek, které by režim byť jen koutkem oka mohl považovat za tmářské, imperialistické, nebo dokonce amerikanistické, spadala mezi tabu. A stejnými pravidly se řídila i zábava, kterou jsme si mohli dopřát. Zatímco americké děti prchaly před valícími se lávovými balvany ve hře Fireball Island, nebo se nechávaly cupovat na kousky žraloky a vodními ještěry v deskovce Survive: Escape from Atlantis, nám, imperialismem nezkažené mládeži Východního bloku, zbývaly takové skvosty jako Blešky, Mikádo, Člověče, nezlob se! či Loupežníci. Hrou, která se všem tehdejším pamětníkům zapsala do srdce asi nejvíce, jsou však Dostihy a sázky. Ideově nezávadný klon úspěšné americké hry Monopoly (původní design z r. 1938), kde ovšem nebudujete imperialismus, ale poctivě po socialisticku sázíte těžce vydřené koruny na koníčky.

Bw3q2r Mikado
Mikádo / Zdroj: Tlama Games, Envato Elements

Pro tehdejší dobu byla asi nejtypičtější komponentou stolních her šestistěnná kostka. O tom, kam se můžete pohnout, co dostanete za kartu a co s ní budete dělat, tak ve většině případů rozhodovala náhoda. Tak trochu příznačné tomu, jakou míru rozhodování jste měli zpravidla i v reálném životě.

Koqz80 Fireball Island
Fireball Island / Zdroj: Tlama Games, Envato Elements

PÁD A VZESTUP

Po pádu Železné opony se otevírají stavidla podnikání, a vznikají první soukromé společnosti zaměřené na prodej hraček a společenských her. Jednou z prvních zahraničních pecek na našem trhu se stává sběratelská karetní hra Magic the Gathering, jejíž vznik se datuje právě k roku 1993. Tahle vlašťovka se nakonec stala nesmrtelnou, získala gigantickou komunitu fanoušků, a díky svému úspěchu žije dodnes.

91dgn9 Magic The Gathering
Magic The Gathering / Zdroj: Tlama Games, Envato Elements

Začínají se objevovat různorodé nápady a mechanismy, které dávají vzniknout novým žánrům. Objevují se slavní Osadníci z Katanu, ve školních lavících se hraje Doomtrooper a Shadowfist, a hráči, kteří celý život toužili stát se hrdinou, se poprvé setkávají s Dračím doupětem.

5w8jzk Doomtrooper
Doomtrooper / Zdroj: Tlama Games, Envato Elements

ZLATÝ VĚK DESKOVÝCH HER

První desetiletí nového milénia se zapisuje do naší historie coby zlatý věk deskových her. Na scéně se objevuje řada fantastických a opěvovaných deskovek, které definitivně odpískaly poslední dny Člobrda. Vznikají dodnes hrané rodinkovky Jízdenky, prosím! a Citadela, pecky jako Race for the Galaxy (Dobyvatelé vesmíru), a na scénu přichází legendární Galaxy Trucker vývojáře Vládi Chvátila, jehož Aréna učarovala mnohým deskohráčům už na konci devadesátých let.

Tfa8hf Raceforthegalaxy
Race For The Galaxy / Zdroj: Tlama Games, Envato Elements
7o8mlf Galaxy Trucker
Galaxy Trucker / Zdroj: Tlama Games, Envato Elements

Každým rokem do České republiky proudí stále více nových cizojazyčných her, především z Ameriky a z Německa. Na trhu se objevuje společnost Fantasy Flight Games, jejímž typickým znakem jsou masově vyráběné luxusně zpracované hry, z nichž některé často dosahovaly až monumentálních rozměrů. Je to doba, kdy FFG stále ještě drží práva na zpracování tehdy už legendárního Warhammeru, a tak chrlí WéHáčko z továren všemi otvory. Málokdo tehdy tušil, že hry, jako Horus Heresy nebo Chaos in the Old World, se stanou za pár let takovými legendami – mimo jiného i díky tomu, že výrobce přijde do pár let o WH licenci.

0yhbcs Horus Heresy
Hours Heresy / Zdroj: Tlama Games, Envato Elements

POČÁTEK STŘÍBRNÉHO VĚKU

Konec zlatého věku předznamenává 28. duben roku 2009, kdy se objevuje crowdfundingová platforma Kickstarter.

Společnost Kickstarter vznikla za účelem realizace malých projektů, které tvoří nadšenci, vizionáři a zapálení podnikatelé. Stačí mít dostatečně dobře přichystaný business plán a prezentaci, a pokud se objeví mezi veřejností zájem, mohou vám ho financovat vaši fanoušci.

19. února 2015 se hra Exploding Kittens, kterou v České republice pod názvem Výbušná koťátka vydala společnost Blackfire, stala jedním z nejúspěšnějších projektů této platformy. Hra se pyšnila více jak 219 tisíci backery a bezmála 9.000.000 vybranými dolary.

Dugerp Exploding Kittens
Exploding Kittens / Zdroj: Tlama Games, Envato Elements
R58etv Exploding Kittens Promoshot

Do tří let se herní sekce Kickstarteru rozrůstá na celkem 3301 úspěšných projektů, a 16. března roku 2019 je hlášeno přibližně 17.000 financovaných her v celkovém objemu 1 miliardy dolarů.

Jestli jsme předtím psali, že FFG chrlilo (a stále chrlí) licencované hry překotnou rychlostí z každého otvoru, můžeme totéž s jistotou říci i o samotném Kickstarteru. Potenciální čerství designéři velice rychle zjistili, že na crowdfundingové platformě lze uspět nejlépe díky naleštěné prezentaci, a trh zaplavila (a stále zaplavuje) smršť her, které byly na první pohled pastva pro oko, na první zahrání se však jednalo spíše o průměrné, v mnoha případech i podprůměrné kousky.

Na druhou stranu právě ke Kickstarteru se dnes upírají pohledy mnoha (nejen) českých vydavatelství, jakožto k primárnímu nástroji na odlov nových talentů a herních hitů. Díky němu se k nám dostala nejen Koťátka, ale i trilogie Západního království, fantastický Brass, nebo právě připravované Radlands.

Cvnaj0 Radlands
Radlands / Zdroj: Tlama Games, Envato Elements

ZÁVĚREM

Jestli se první desetiletí nového milénia dá považovat za zlatý věk, který se nesl ve znamení her, jež ocenila především tehdy se ještě rodící hráčská komunita, znamená současný stav věk stříbrný, kdy frekventované pulty supermarketů začínají zaplňovat hry jako Unmatched, Kronika zločinu či Legendy Západu. Deskovky se tak pomalu ale jistě začínají vkrádat i do domácností “mudlů”, kteří byli moderní hráčskou kulturou a novými herními mechanismy takřka nepolíbení. Házení kostkou jako primární mechanika pohybu dnes již takřka vymizelo a heslem moderních her 21. století se stala kontrola a možnost výběru. Mladší generace začala deskovky vnímat jako nový druh společenské zábavy pro hipstery, stará generace je upřednostňuje jako možnost, jak odtáhnout “mladé” od počítače.

Tolik ke zkratkovité historii společenských her, a jejich vývoji během nějakých 40 let. Člověk by řekl, že na tom není co zlepšovat. Doba ale prokázala, že i něco tak jednoduchého, jako kostka, dřevo a papír, jde ruku v ruce jak s technikou, tak i se změnou společenského smýšlení. Mnohé hry si už dokázaly najít cestu nejen na náš stůl, ale dokonce do našich telefonů a tabletů prostřednictvím různých aplikací. Díky tomu nabízejí mnohem širší možnosti narativu, umožňují vám prožít adrenalin i paniku v reálném čase, a také mohou zasazovat herní objekty do reálného světa pomocí augmented reality.

Pamatujete si, jak našim rodinným chvílím a dovoleným ještě před pár lety kralovaly barevné halmičky a házení kostkou? Stačily by vám ještě dnes?

5/5 - (1 vote)

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.